/

3 tips voor een gouden SEO-strategie in 2016

'It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.' Zonder aanpassingsvermogen is de online marketingspecialist snel geen specialist meer. 2016 is nog maar net begonnen, of Google’s kunstmatig intelligente deeplink-programma verslaat 's werelds beste GO-speler en voice controlled smart watches zijn mainstream geworden. Wat betekent dit voor de manier waarop wij online zoeken en gevonden worden?

1. Focus op de gebruiker

In 2016 staat de gebruiker van een website centraler dan ooit. Een goede ranking in zoekmachines bereik je door méér dan een klik naar jouw webpagina: mensen moeten blijven hangen en vinden wat ze zoeken. Het is dus belangrijker wat er na de klik gebeurt dan voorheen. Waarom? 

Google en andere zoekmachines werken hard aan kwaliteit. Dat lukt ze alleen als ze hun bezoekers websites aanbieden die van hoge kwaliteit zijn en zo goed mogelijk overeenkomen met waar de gebruiker naar op zoek is. Een hoge gebruiksvriendelijkheid van websites uit zich bijvoorbeeld in een heldere, eenvoudige website-structuur, een goede hoeveelheid unieke content die alle vragen van de bezoeker beantwoordt én aantrekkelijke visuals. Dit resulteert dan weer in positieve ratings, reviews en backlinks. En dat is waar zoekmachines (en ja, vooral Google natuurlijk) steeds meer waarde aan toekennen! 

2. Meer aandacht voor voice search 

Een andere reden waarom de gebruiker dit jaar extra aandacht verdient is dat er, naast getypte zoekopdrachten, steeds meer stemgestuurde zoekopdrachten gegeven worden. Zowel Microsoft, Google als Apple werken hard aan de ontwikkeling van hun eigen voice search systemen, en stem aangestuurde assistenten Cortana, Google Now en Siri. Niet alleen op mobiele telefoons, maar ook op smart watches en naar verwachting over niet al te lange tijd ook in ons interieur en dagelijkse gebruiksvoorwerpen. 

De volgende infographic werd eerder door Google gepubliceerd en laat zien wie voice search vooral gebruiken en waarvoor (binnen de VS). Opvallend: 31% van de tieners in de VS geeft aan voice search te gebruiken als hulp bij huiswerkopdrachten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 55% van de tieners en 41% van de volwassenen in de VS meer dan één keer per dag gebruikmaakt van Voice Search.

Infographic voice search vergelijking

Hoe onderscheiden deze voice zoekopdrachten zich dan van getypte opdrachten en hoe moeten we er rekening mee houden in SEO?

  • Stemgestuurde zoekopdrachten zijn vaak langer dan getypte zoekopdrachten en bevatten (longtail) zoekwoordcombinaties van vier of meer woorden. Websites die voldoen aan deze langere ‘longtail’ content krijgen een betere ranking in zoekmachines;
  • Spraakopdrachten worden vaker in een vraagvorm geformuleerd dan getypte zoekopdrachten;
  • Op veel sites wordt in het optimalisatietraject én in advertenties rekening gehouden met foutieve spellingen van zoekwoorden. Dit laatste wordt met de komst van voice search steeds minder relevant.

Voorbeeld zoekopdracht communicatiebureau verkeerd gespeld op Google, weet Google direct wat er bedoelt wordt

Hoe kun je jouw website voice search proof maken? 

  • Focus je niet alleen op losstaande kernwoorden, maar ook op langere combinaties van aan elkaar gerelateerde zoektermen; 
  • Gebruik de Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe vragen om te zorgen dat je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn. Geef antwoord op deze vragen in de content van je website.
  • Schrijf in ‘natuurlijke’ taal waar gebruikers zich in herkennen, en die zij ook in zouden zetten bij voice zoekopdrachten.
  • Focus niet meer op foutieve spellingen van zoekwoorden.

Een voorbeeld: waar je voorheen zou zoeken op ‘Fietsenmaker Den Haag’ zoek je met voice search veel sneller op ‘Waar in de buurt kan ik goedkoop mijn band laten plakken?’. Het gevolg is dat zoekopdrachten veel langer en specifieker worden. En dat informatie over je locatie, beoordelingen en bijvoorbeeld diensten, levertijden, prijzen en werkwijzen steeds belangrijker wordt.

Nog een leuk voorbeeld: bij Domino’s Pizza is het al mogelijk om via voice search een pizza te bestellen.

Screenshots Domino's app waar je met voice search extra eten kan toevoegen

Tip: voeg een Q&A-dienst aan je website toe, waar gebruikers van je website vragen kunnen stellen, en waar je later het antwoord kan toevoegen. Zo verzamel je veelgestelde vragen die echt leven bij jouw doelgroep, en zorg je dat ze direct verwerkt kunnen worden in de content van je website. 

3. Meer aandacht voor semantische code 

Zoekmachines zetten komend jaar ook meer in op semantische codes (ook wel structured data genoemd). Google gebruikt hiervoor bijvoorbeeld de Knowledge Graph: een systeem dat geïntroduceerd werd in 2012 en waarmee zij steeds beter de meest voorkomende zoektermen van gebruikers in kaart brengen. Ze proberen hiermee zo goed mogelijk de betekenis van woorden te achterhalen en aan elkaar te linken. Zodat gerelateerde woorden (zoals ‘boom’ en ‘bladeren’) aan elkaar gekoppeld worden. En zodat complexe combinaties, associaties en superlatieven in kaart gebracht kunnen worden. Steeds vaker worden verschillende diensten automatisch aan elkaar gekoppeld vanuit zoekmachines. En verbonden aan bijvoorbeeld verkoopprocessen. Denk aan diensten die betrekking hebben op de gezondheid van mensen of suggesties voor bepaalde voeding en sportactiviteiten. Zo proberen zoekmachines steeds specifiekere, relevante zoekresultaten te tonen. 

Wat betekent dit voor de SEO van je website? Je kunt alleen in deze opmars meedoen als de semantische structuur van je website op orde is. Hoe doe je dat? Door een semantische mark-up aan je website te koppelen. In feite is dit extra informatie die aan de html-tags van je website toegevoegd wordt. Vrijwel elke omschrijvende informatie (bedrijfsnamen, adressen, auteursnamen, reviews) kan in de semantische code toegevoegd worden.

Hieronder een voorbeeld van sematische markup op de website van de Online Marketeers:

Hier zie je alleen nog maar cijfertjes en lettertjes als codes

En zo wordt deze informatie vervolgens uitgelezen:

Codes van lettertjes en cijfers overzichtelijk in een schema gezet

Onderstaand voorbeeld laat zien hoe Google steeds beter leert associëren met behulp van semantische mark-up:

Er wordt gegoogled wie de president van Amerika is en Google geeft de Wikipedia van Barack Obama direct aan in de resultaten

Hierna wordt gegoogled Who is his wife en als zoekresultaat komt de Wikipedia van Michelle Obama

Zelfs na het beantwoorden van de tweede (indirecte) vraag 'Wie is zijn vrouw?' kan Google correct antwoord geven op de derde vraag: 'Wie is zijn vice president?'.

Hierna wordt gegoogled Who is his vice president en als zoekresultaat komt Joe Biden

Tip: lees in deze case study van imu.nl meer over semantische structuren en voorbeelden. 

Nog even back to basics

  1. Maak je website geschikt voor mobiel gebruik. Dit realiseer je met een interactief en responsive design dat zich automatisch aanpast aan het apparaat waarop het getoond wordt (desktop, tablet en mobiel). 
  2. De content van je website moet uniek en lang genoeg zijn: pagina’s die tussen de 1200 en 1500 woorden bevatten doen het beter in zoekresultaten dan korte pagina’s. Een artikel op quicksprout.com schrijft zelfs dat de gemiddelde content van een webpagina die in de top 10 verschijnt bij elke willekeurige zoekterm in Google ten minste 2000 keywords bevat. Gemiddeld genomen worden langere artikelen ook beter gedeeld op social media. Trouwens wel aan te raden: deze lange content opbreken met headers, tussenkopjes, opsommingstekens en afbeeldingen, zodat het gebruiksgemak omhoog gaat.
  3. Lokaal en regionaal zoeken in zoekmachines blijft enorm belangrijk. Denk er dus aan dat je gevonden kunt worden in Google Mijn Bedrijf, maar ook dat je gegevens overal hetzelfde en up-to-date zijn. Dus ook op social media en in bedrijfsgidsen! 
  4. Beter beveiligde sites (met HTTPS codering) krijgen een hogere ranking in zoekmachines.
  5. Website met backlinks en social interactie scoren gemiddeld genomen beter: zet dus veel in op deelbare content (video, downloads, checklists, whitepapers, etc.)
  6. Optimaliseer je title tags, meta descriptions en image tags.
  7. Zorg voor een snelle laadtijd van je pagina’s.
  8. Zorg dat je geen crawlfouten, broken links en fouten in je sitemap hebt.
  9. Zet in op online reputatie building (ratings, reviews).
Tip: test of je website mobielvriendelijk is via deze tool voor Google Developers.