/

4 must-read tips voor effectieve Instagram-advertenties

De populariteit van Instagram neemt hard toe. En mocht je nog geen gebruik maken van Instagram-advertenties, dan is dit hét moment om in te stappen. Lees hier hoe je Instagram-advertenties slim inzet voor jouw marketingdoelen!

Even mooie foto’s kijken voordat je gaat slapen. Inspiratie opdoen voor die aankomende vakantie, de inrichting van je woning, of een hippe lunchroom in de buurt. Voor veel van de 2,3 miljoen Nederlandse gebruikers werkt Instagram verslavend. En de populariteit van het medium neemt hard toe. Eind januari 2016 is het aantal dagelijkse Instagram-gebruikers in Nederland gestegen met 37% ten opzichte van 2015. En heeft het medium al meer dagelijkse gebruikers (992.000) dan Twitter (864.000). Dit is Instagram for Business:

Waar moet je op letten bij Instagram Advertising? 4 tips!

1. Type advertentie vs. campagnedoel

Je kunt op Instagram kiezen uit verschillende soorten advertenties en advertentiedoelen. Denk goed na over je campagnedoelen vóórdat je voor een bepaald soort advertentie kiest en zorg dat ze bij elkaar aansluiten. Twijfel je tussen twee campagnetypes? Test ze dan om erachter te komen wat het beste resultaat oplevert.

Voorbeelden van type advertenties:

  • Foto-advertenties
  • Video-advertenties (60 sec.)
  • Carrousel-advertenties
  • Link-advertenties

Voorbeelden van campagnedoelen:

  • Klikken naar je website
  • Verhogen aantal volgers
  • Verhogen aantal video views 
  • Installaties van je app genereren
  • Je merkimago versterken

2. Facebook vs. Instagram

Instagramadvertenties stel je in via je Facebook Advertentie-account. Wil je advertentiecampagnes inrichten op zowel Facebook én Instagram? Richt dan tóch twee verschillende campagnes in. Zo houdt je campagneresultaten gescheiden en is het eenvoudiger om je budget bij te stellen op basis van prestaties op beide platforms. Vanuit Facebook worden je advertenties standaard weergegeven op alle locaties (desktop news feed, mobile news feed, rechterkolom en doelgroepnetwerk). Zet deze uit als je alleen op instagram wilt adverteren. 

3. Richt je op mobiel gebruik

Instagram is exclusief gemaakt voor mobiel gebruik. Hanteer dus een andere strategie dan op Facebook, want er is minder ruimte voor tekst en uitleg. Zorg ervoor dat de website achter je Instagram-advertentie (waar je naartoe linkt) mobielvriendelijk ofwel responsive is, omdat je advertenties alleen op mobiele apparaten getoond worden.

4. Fotografie staat centraal

Instagram is een visueel medium. Gericht op echte fotografie, inspiratie en creativiteit. Neem dit mee in je advertentiestrategie. Analyseer wie je publiek is en welke accounts zij volgen. Wat ziet jouw publiek graag voorbij komen in een nieuwsfeed? Welke accounts volgen ze al en wat trekt ze daarin aan? Hoe kun jij jouw content daar op laten aansluiten, en op de juiste manier eruit laten springen?

Een paar favorieten...

De carrousel-advertentie

De carrousel-advertentie (zie het voorbeeld hieronder) is er bij uitstek één waarbij je je creativiteit de vrije loop kunt laten. Hiermee kun je maximaal gebruik maken van creatief beeldmateriaal. Hoe werkt deze advertentie? In eerste instantie is er één afbeelding zichtbaar in je nieuwsfeed. Door te swipen (het beeld te verslepen) komen de afbeeldingen stuk voor stuk in beeld. Zo is het mogelijk om de beelden speels op elkaar aan te laten sluiten of in een panoramavorm weer te geven. Maak optimaal gebruik van deze advertentievorm door:

  • je publiek in de verleiding te brengen om verder te swipen. Bijvoorbeeld door het beeld tactisch af te snijden, of met minimale tekst en pijlen een hint te geven dat er meer te zien is; 
  • waar mogelijk je logo of merknaam subtiel in de eerste én laatste afbeelding te verwerken. Hiermee zorg je ervoor dat er direct een associatie met je merk is. En deze blijft dan ook langer hangen: van begin tot eind.
Carousel van vierkante afbeeldingen die samen een panorama van een moutainbiker en Toyota vormen

Deze advertentie van Toyota USA was goed voor tenminste 23.742 likes

Wist je dat: het in je voordeel is als je advertentiepubliek zelf een handeling moet uitvoeren om de complete advertentie zichtbaar te maken? Iemand die zelf ergens moeite voor moet doen, waardeert het daarna hoger, dan wanneer er geen moeite voor gedaan wordt. Denk bijvoorbeeld aan je diploma waar je zo hard voor gewerkt hebt, je IKEA-meubels die je zelf in elkaar gezet hebt, of de auto die je zelf gerepareerd hebt. Zorg voor een goede opbouw in je advertentiebeelden, dan is het gevoel van voldoening, wanneer je de hele reeks gezien hebt, groter. Dat ervaren we bijvoorbeeld ook bij de advertentie van GMC hieronder:

Carrousel begint met een foto van de linkerspiegel van een auto en einigt met een foto van een fotograaf

Het Nike Lab ging nog een stapje verder met het carrousel-effect, en liet het zelfs terugkomen in de nieuwsfeed. Een leuke manier van originele en creatieve Instagram-marketing: 

Winacties

Instagram-advertenties kunnen ook heel goed ingezet worden voor winacties. Ikea trok aandacht met een originele win-actie die resulteerde in een zeer effectieve en goedkope advertentiecampagne: 

Met een winactie kun je meer naamsbekendheid genereren voor je merk. Maar je kunt er ook gegevens mee verzamelen. Denk aan e-mailadressen, of een remarketing-campagne. Claim je eigen hashtag – het liefst één die kort en herkenbaar is en die deelnemers van je campagne of wedstrijd eenvoudig kunnen onthouden. Zo maak je jouw campagne eenvoudig doorzoekbaar binnen Instagram en social media monitoring tools.

Bonus: tips voor je Instagram-content

  • Succesvolle Instagrammers zorgen voor consistentie publicaties en eenheid in stijl. Laat de afzonderlijke foto’s op elkaar aansluiten, bijvoorbeeld met kleurgebruik of onderwerp.
  • Zet hashtags & begeleidende teksten slim in. Plaats zo min mogelijk hashtags in de beschrijvende tekst, maar juist wel in de reacties daaronder. Daarmee vergroot je de leesbaarheid van je post, en stop je hashtags ‘ongezien’ weg. Je kunt per bericht maximaal dertig hashtags toevoegen. Maak hier gebruik van, want hoe meer hashtags je toevoegt, hoe beter je vindbaarheid! Maak je beschrijvende teksten niet te lang: het liefst tot 125 karakters. Gebruik je een langere tekst, dan wordt deze afgebroken en komt je boodschap wellicht niet aan bij je gebruiker.
  • Target je hashtags op locaties. Zo breed of specifiek als gewenst is (Den Haag, de Grote Markt of lunchroom BijClarence). En denk na over de taal waarin je jouw doelgroep wilt aanspreken. Het gebruik van Engelstalige hashtags levert misschien een groter publiek op, maar bereik je ook wie je wilt bereiken? Koppel je strategie aan je doeleinden.
  • Vergroot je naamsbekendheid door tijdig te reageren op foto’s van je volgers die in je nieuwsfeed voorbij komen. Bij de eerste paar likes van een foto zijn de volledige namen zichtbaar voor iedereen die er langs scrolt. Dat levert dus gratis extra naamsbekendheid op.

Tip: wacht niet langer! Je hebt nu het voordeel dat de advertenties relatief nieuw zijn en de massa ze nog niet gebruikt. Daardoor zijn ze relatief goedkoop. Instagram werkt bovendien hard aan de weg: binnenkort worden er nieuwe functies beschikbaar gesteld zoals een directe contactknop voor bedrijven, interessante statistieken en dynamische remarketing tools. Lees meer over de aangekondigde updates in deze blog van Marketingfacts.nl.