/

De meest besproken social tools: wat kunnen en kosten ze?

Social media tools waarmee je al je content inplant, publiceert en analyseert. Ze zijn er in overvloed! Dat maakt het lastig kiezen. Want welke tool is het meest geschikt voor wat jij ermee wilt doen? En het best betaalbaar?

‘Tien onmisbare social media tools’ – een intrigerende titel die ik vaak voorbij zie komen. Zo af en toe kan ik de verleiding niet weerstaan en begin ik toch te lezen. Maar al snel borrelen dan deze vragen op: waarom worden juist deze tools aanbevolen, en niet die tien anderen? En kunnen deze tools onderling wel vergeleken worden? De websites van deze bedrijven zijn meestal niet heel verhelderend. In dit blog daarom een eigen uiteenzetting van de 15 meest besproken social media tools. Wat kunnen ze en wat kosten ze?

De zoektocht

  1. Ik begon met een zoektocht naar de meest besproken en geadviseerde social tools en bijbehorende functionaliteiten
  2. Deze deelde ik in binnen drie overkoepelende gebruiksdoelen: monitoren, publiceren en managen
  3. Ik vroeg de social tools om mijn checklist in te vullen
  4. Op basis van deze gegevens vergeleek ik de functionaliteiten per categorie

Snel de bevindingen bekijken? Klik dan hier. Of lees verder voor een uitgebreide toelichting!

Wat kun je ermee?

Eerst een korte toelichting op de drie categorieën: monitoren, publiceren en managen. Wat bedoelen we hiermee? En welke functionaliteiten vallen hieronder?

Monitoren

Met een goede monitoringtool zie je in een overzichtelijk dashboard wat er over een onderwerp of merk geschreven wordt en door wie. Je vergelijkt het sentiment en de online activiteiten over verschillende periodes. En ziet dan ook of er positief of negatief over je merk geschreven wordt. Met zo’n tool breng je niet alleen in kaart wie online de influencers zijn binnen jouw branche, je volgt ze op de voet via geautomatiseerde rapporten die je naar jezelf laat mailen. Bovendien kun je lekker filteren: je kiest zelf welk type media je wilt betrekken in je overzicht. Dat is handig als je bijvoorbeeld alléén wilt analyseren wat er over je merk of bedrijf gezegd wordt op social media of wat er wordt gezegd door specifieke auteurs. Kijk en vergelijk! 

Monitoringtool op Coosto met grafieken over de activiteit en sentiment van je social media PostNL

Afbeelding: voorbeeld van een monitoring tool (Coosto)

Publiceren

Via social tools kun je ook handig al je social content inplannen en publiceren op verschillende kanalen. Vanuit één dashboard kun je dan alle berichten voor Facebook, Twitter en bijvoorbeeld Pinterest tegelijkertijd inplannen. Daardoor hoef je ook niet meer elke dag op tien verschillende websites in te loggen. Ben jij op zoek naar een goede publicatietool voor meerdere kanalen? Let dan vooral op welke social kanalen belangrijk zijn, of kunnen worden, voor jouw doelgroep. Vanuit het ene platform kun je namelijk wel op LinkedIn of Google+ publiceren (om maar twee voorbeelden te noemen), vanuit het andere niet.

Publicatietool op Hootsuite met verschillende social media kanalen en berichten van Bread&Coffee

Afbeelding: de publicatietool van Hootsuite 

Managen

De managementfunctie van je social tool kan je helpen met het inplannen van je social content. Zodat je bijvoorbeeld met meerdere beheerders vanuit één account kunt werken. Maar ook content kunt opslaan of goedkeuren in een gedeelde online bibliotheek. Of zelfs kunt werken vanaf een mobiele app. Een tool met goede managementfuncties faciliteert een soepele samenwerking tussen beheerders en klanten en bespaart veel tijd. 

De resultaten

Zoek je een allround tool die je kunt gebruiken voor zowel het publiceren, monitoren als managen van social content? Coosto, Meltwater en Tracebuzz komen als beste allround tools uit deze vergelijking. Ze scoren het beste in al onze categorieën (publiceren, monitoren en managen).

Het verschil? Meltwater biedt als enige van deze drie tools een gratis tijdelijke versie met beperkte functionaliteit aan. Hoe zit het met het aantal beheerders en sociale kanalen dat gekoppeld kan worden binnen de goedkoopste pakketten van deze tools? Hier springt Tracebuzz eruit. Deze tool biedt binnen het goedkoopste pakket namelijk een ongelimiteerd (!) aantal gebruikers en social accounts aan. Meltwater komt wat dat betreft op de tweede plaats, Coosto volgt als derde. Wat betreft de prijzen? Tracebuzz bevindt zich in een hoger segment dan Meltwater. Coosto hult zich wat dit betreft in geheimzinnigheid… maar een offerte aanvragen kan altijd!

Beste keuze per categorie

Welke tools scoren goed in welke categorie? Bekijk ze hieronder. Let op: de volgorde waarin de tools genoemd worden is willekeurig. De ene tool is dus niet per definitie beter dan de ander. Maar dit zijn wel de tools die het beste scoren op functionaliteit in vergelijking met de andere tools. We hebben hierbij dus niet gekeken naar (subjectieve) gebruikservaringen.

Monitoren Coosto, OBI4wan, Meltwater, Tracebuzz, Buzzcapture, Brandwatch, iMonitoring

Publiceren Hootsuite, Agorapulse, SocialFlow, Coosto, Meltwater, Tracebuzz, iMonitoring, Oktopost, Sprout social

Managen OBI4wan, Sprout Social, Buzzcapture, Meltwater, Hootsuite, Coosto, Tracebuzz, Agorapulse, Brandwatch

* De genoemde tools hebben vaak méér functionaliteiten dan we in dit onderzoek opgenomen hebben. Deze vergelijking is dan ook puur uitgevoerd op basis van de functionaliteiten die wij zelf belangrijk vinden in de keuze voor een tool.

Beste keuze monitoring

De hierboven genoemde tools in de categorie Monitoring bieden de meeste functionaliteiten aan: ze scoren het beste op de functies waarop wij ze beoordeeld hebben. Daarbij is er geen tool die er echt uitspringt. Maar ze verschillen mogelijk wel van elkaar op kenmerken die niet opgenomen zijn in ons onderzoek. Mocht je op zoek zijn naar een hard core monitoring tool, dan raden we je daarom aan om deze tools uit te proberen via een demo of proefversie, zodat je op basis van jouw gebruikservaring uiteindelijke een keuze kunt maken.

Beste keuze publiceren

In de categorie publiceren springt Hootsuite eruit als de tool met de meeste functionaliteiten voor publiceren. Via deze tool kun je op de meeste social media platforms publiceren: van Facebook en Twitter tot LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+ en YouTube. Of dit doorslaggevend is hangt af van jouw wensen, en natuurlijk je budget! Voor de instappers onder ons behoort Hootsuite bovendien tot de goedkoopste categorie. Naarmate je meer gebruikers of accounts wilt koppelen, dan is Hootsuite nog steeds geen verkeerde keuze: de prijzen voor hun uitgebreide pakketten zijn gemiddeld. 

Beste keuze managen

Zoek je een tool die uitblinkt in social managementfuncties? OBI4wan en Sprout Social komen wat dat betreft het beste uit onze vergelijking: zij hebben de meeste functionaliteiten. OBI4wan heeft als enige (voor zover bij ons bekend) een speciale crisissimulator ontwikkeld: een praktische omgeving waarin je als organisatie kunt oefenen met de online dynamiek tijdens een crisis of evenement. De tools die na OBI4wan en Sprout social ook heel goed scoren in de categorie managen zijn Buzzcapture, Meltwater en Hootsuite.

Crisissimulator OBI4wan met grafieken op verschillende vlakken

Afbeelding: voorbeeld van de crisis monitoring tool van OBI4wan

Bekijk onze volledige checklist met de features en prijzen van alle social tools. 

Andere overwegingen

Prijzen

De prijzen van social tools lopen nogal uiteen. Vaak kun je erover onderhandelen en een specifiek pakket samenstellen dat bij jouw organisatie past. In de tabel hieronder zie je welke tools een gratis instapaccount hebben, en daarnaast de prijzen van de goedkoopste ‘pro’ versies. Dit zijn de ‘vanaf’-prijzen per maand. In sommige gevallen krijg je korting als je een jaarabonnement afsluit of worden de prijzen berekend op basis van een maximaal aantal gebruikers en accounts. Wil je dit aantal omhoog brengen, dan stijgt de prijs. Let op bij het lezen van de prijzen in deze tabel, want de functionaliteiten van de tools kunnen onderling verschillen. 

Goedkoopste pro versie Meet Edgar - € 90 Agorapulse - € 273 iMonitoring - € 319 Meltwater - € 400 HootSuite - € 450

Gratis (basis)account HootSuite, Meltwater, iMonitoring, Quintly

Internationale vs. Nederlandse tool

Twijfel je tussen een Nederlandse of een internationale tool? Welke optie beter is, hangt af van wat je ermee wilt doen. Gebruik je jouw tool vooral voor monitoring en het verzamelen van bronnen en influencers? En vind je het daarbij belangrijk dat je Nederlandse bronnen goed te doorzoeken en vindbaar zijn? Dan ben je waarschijnlijk beter af met een Nederlandse tool. Deze zijn beter ingesteld op het doorzoeken van de Nederlandse taal en bronnen. Bekijk onze checklist om te zien welke tools van oorsprong Nederlands of internationaal georiënteerd zijn.

Verder is het contact met de klantenservice iets om mee te nemen in je beslissing. Niet elke tool biedt dag en nacht ondersteuning of werkt vanuit dezelfde tijdzone. Geef je de voorkeur aan around the clock ondersteuning en een snelle klantenservice-afdeling, dan is een Nederlandse tool wellicht een betere optie. Wil je getraind worden in het gebruik van jouw social tool? Dan zal dit ook anders ingevuld worden door een internationaal of Nederlands bureau (denk aan een online tutorial vs. training op locatie).

Ten slotte kan een internationaal erkende tool die ook gebruikt wordt door giganten als Google, Microsoft, Pepsi of Virgin, je ook gewoon een zeker gevoel geven. Maar ook hierbij adviseren we: kijk vooral naar je eigen wensen en kies een platform dat aansluit bij wat jij ermee wilt doen!

Welke tools gebruiken andere merken en organisaties?

(Tools van internationale origine) Hootsuite: Virgin, Orange, Herschel, MailChimp, University of Cambridge, Australian Open Brandwatch: Unilever, The Economist, Pepsico, Heineken, British Airways, The Guardian, Ikea Agorapulse: Volkswagen, Pepsi, Yahoo!, NASA, McDonalds, Nivea SocialFlow: Reuters, Disney, BBC, CBS, Bloomberg, National Geographic, The New York Times Sprout Social: Microsoft, Standford University, Hyatt, Burton, Dropbox, Evernote, Ticketmaster

(Tools van Nederlandse origine) Meltwater: Google, Apple, Manchester United, Danone, Groupon, UTZ Certified, Zespri, Rontokil
Coosto: Microsoft, Samsung, T-Mobile, Dr. Oetker, NS, De Consumentenbond, Avans Hogeschool BuzzCapture: SNS Bank, H&M, P&G, ING, GVB, Danone OBI4wan: Belastingdienst, HBO, Samsung, TU Delft, Politie, Essent, NCOI, Bol.com, Univé