/

Een nieuwe huisstijl? Vermijd de 5 uitglijders

Van alle communicatieonderwerpen is het creëren van een nieuwe visuele identiteit er eentje die het meest onderschat wordt. In deze blog zet ik 5 valkuilen op een rij, mét tips hoe je ze kunt voorkomen!

Uitglijders huisstijlen

Uitglijders huisstijlen

Een nieuwe visuele identiteit: een ingrijpend, maar stevig onderschat onderwerp. Je komt het als communicatie adviseur relatief minder vaak tegen in je carrière dan een campagne. Het lijkt overzichtelijk, maar zeker bij een middelgrote tot grote organisatie, raakt een goede huisstijlintroductie alle onderdelen van de organisatie. Ben jij toe aan een nieuwe huisstijl? Lees dan verder, zodat je onderstaande valkuilen kunt vermijden!

Valkuil 1: ‘We willen dat elke afdeling meedenkt over de nieuwe huisstijl’

Als iedereen in je organisatie iets van logo’s, lettertypes en kleuren mag vinden, leidt dat vaak tot een langdurig en kostbaar proces. Alle suggesties en opmerkingen moeten immers weer worden verwerkt in nieuwe presentaties van de huisstijl. Het ontwerpbureau sluit compromissen en het resultaat wordt hierdoor in de regel niet beter.
Tip: Maak een klein team eindverantwoordelijk en bedenk vooraf welke personen over welke onderdelen mogen meedenken. Juist dan kun je snel schakelen en een goed resultaat behalen.

Valkuil 2: ‘Laten we de medewerkers hier niet mee lastigvallen’

Dit heeft alles te maken met valkuil 1. Natuurlijk moet je medewerkers wel degelijk betrekken bij je nieuwe huisstijl en de drijfveren erachter. Of het nou gaat om een fusie of een nieuwe strategische route, werknemers moeten dit begrijpen en zoveel mogelijk onderschrijven. Iedereen moet aan boord! De mogelijkheden voor uitleg en overleg zijn legio: zet het bijvoorveeld in een nieuwsbrief, maak een video of houd een workshop. Afhankelijk van je organisatie en situatie bepaal je wat passend is.
Tip: Een van onze opdrachtgevers maakte er letterlijk een feestje van. Een goed idee natuurlijk, het is een prachtig moment om nieuwe ambities en plannen te vieren.

Valkuil 3: ‘Wij werken bij de ontwikkeling van onze nieuwe huisstijl met meerdere bureaus’

Het is verleidelijk om voor de verschillende expertises een samenwerking te zoeken met verschillende soorten bureaus. Bij het ene ligt de kracht in positionering, bij het ander in visual identity of interactive design. Het risico van deze werkwijze zit hem in het feit dat elk bureau zijn eigen visie op vorm en inhoud zal toevoegen aan het project, waardoor de stijl kan verwateren voordat hij goed en wel staat. Je bent ook veel extra tijd kwijt aan het managen van het project en het vermijden van overlappende diensten met dubbele kosten als gevolg.
Tip: Een huisstijl is een veelomvattend bouwwerk, zoiets kun je het best door één multidisciplinair team laten bouwen.

Voorbeed van een huisstijlhandboek van CB

Valkuil 4: ‘On- en offline mag de huisstijl wel een beetje verschillen. Je herkent het toch?’

Een logo dat online net even wordt aangepast, omdat dat beter uitkomt, fotografie die alle kanten opgaat. Speels, of weinig koersvast? Ik geloof in het laatste. Een mooie term die we hanteren, zodat alle middelen op elkaar afstemmen, is ‘alignment’: zorg ervoor dat alle merkuitingen hetzelfde uitstralen (de spelregels hiervoor staan in je manual). Juist dan ervaren klanten een consistent en herkenbaar (vernieuwd) merk.
Tip: Reserveer in je budget een apart deel voor een slimme (online) manual.

Valkuil 5: ‘Laten we wat stockbeelden kopen, dan zijn we sneller en goedkoper uit’

We leven in een wereld met een onwaarschijnlijke hoeveelheid goede en vaak betaalbare stockbeelden, van elk denkbaar onderwerp. Toch is het lastig tussen die miljoenen beelden de juiste reeks foto’s te vinden, die perfect passen bij je huisstijl en identiteit. Een goede reeks samenstellen kost tijd en dus ook geld. Bovendien bestaat ook nog de kans dat je dezelfde foto elders terugziet. Voor een hilarisch voorbeeld verwijs ik je graag naar de volgende Facebook-pagina: https://www.facebook.com/arianefans.
Tip: Met eigen unieke fotografie, in opdracht uitgevoerd, kun je alle merkambities in beeld brengen zoals jij dat wilt en het is zeker niet altijd duurder dan een uitgebreide stocksearch en bijbehorende beeldrechten.

Screenshot website Standard Chartered met stockfoto

Dit waren mijn 5 tips voor jou. Ben jij toe aan een nieuwe visuele identiteit? Ik vertel je graag hoe wij je kunnen helpen. Neem contact op met roel.van.der.lubben@smidswater.nl