Het jaarverslag: een jaar in verhalen

Het jaarverslag krijgt meerwaarde in je communicatie als je het ook bewust inzet bij je storytelling. Nu wordt het vaak als project aangevlogen. Met als eenzaam hoogtepunt de lancering online en het rondsturen van een paar honderd exemplaren. Uit het jaarverslag valt echt veel meer te halen. Zowel voor als na publicatie.

Een jaar zit vol verhalen. Als bedrijf publiceer je gedurende het jaar de mooiste verhalen. Een reportage over een klant op je Youtube-kanaal of een interview met een productontwikkelaar in het relatiemagazine. Maar waarom kies je je content niet zo dat deze – met lichte aanpassingen – een bouwsteen is voor je jaarverslag?

Het verhaal van de schipper en de bank

ING is een van de meest innovatieve banken van Nederland en ver daarbuiten. Inmiddels heeft de bank ook een bloeiend Youtube-kanaal waar tal van video’s zijn te vinden over alle facetten van het bedrijf. In een recente video staat een schipper centraal. In een minidocumentaire vertelt de schipper over zijn zakelijke tegenslagen. Daarnaast komt ook een ING-bankier aan het woord. Hij legt uit hoe ze samen de koers van het bedrijf hebben veranderd. En dat er nu weer een gezond bedrijfsperspectief is voor de binnenvaartschipper en zijn familie. Een verhaal vol emotie en in alles een mooi voorbeeld van storytelling van de ING. Een dergelijk verhaal past bij het bankmotto A step ahead en kan ook prima een rol spelen in het online jaarverslag.

Contentkalender en jaarverslag

Mooie en sterke merkverhalen melden zich zelden spontaan. Daar gaat een goede contentplanning aan vooraf. Aan de hand van je contentstrategie maak je een kalender voor je belangrijkste verhalen en waar ze moeten verschijnen. Voor het jaarverslag gaat dat niet anders. Er wordt een concept bedacht, een planning voor de papieren en online variant en vervolgens wordt de content verzameld voor publicatie. Waarom deze twee processen niet bewust in elkaar haken?

Juist in het huidige ‘contenttijdperk’ is het waardevol en nuttig om goede content meermaals te delen via diverse (social) kanalen – juist daarmee vergroot je de kans dat de boodschap ook aankomt - en hergebruik is sowieso kostenefficiënt.

Meer mooie verhalen

Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de dialoog met haar omgeving zeer serieus. Een infographic is daarbij een veelgebruikt communicatiewapen om nieuwe ontwikkelingen en noviteiten inzichtelijk te maken. Deze verschijnen in diverse uitingen van het bedrijf, zoals in het relatiemagazine of het personeelsblad

Inforgraphic over de werking van import en export bij Havenbedrijf Rotterdam

Met een kleine stijlbewerking kunnen deze uitingen ook mee in het jaarverslag. Ze hebben hun waarde bewezen in het magazine en zijn daarmee ook geschikt voor het jaarverslag.

Verslag van een jaar

Een jaar lang mooie verhalen maken op basis van je belangrijkste thema’s levert onherroepelijk content die je kan hergebruiken voor je jaarverslag. Eigenlijk wordt daarmee het jaarverslag steeds minder een document waar je veel budget en moeite aan moet besteden en steeds meer de resultante van continue content-inspanningen: het jaarverslag als verslag van wat er letterlijk in een jaar is gebeurd. O ja, vanzelfsprekend vereist het officiële verslagdeel wel je jaarlijkse aandacht (en budget).

Draai het om

Overigens kan het ook zo zijn dat uit je jaarverslag nieuwe content ontstaat die nog niet eerder is verschenen. Ook daarvoor geldt hetzelfde als hierboven: hergebruik het. Het jaarverslag is eigenlijk nooit – maar dat wist je natuurlijk al – je bestgelezen merkuiting. Zorg ervoor dat je ook hier volop profiteert van al je inspanningen. Dus als je besluit om je keyaccounts te interviewen over hun ‘eigen verhaal’ voor je jaarverslag, dan kun je die serie interviews ook weer publiceren op je socials. Of als je een thema uitwerkt in een fotoserie dan kun je die ook eenvoudig weer hergebruiken op je socials. De uitwisseling van verhalen werkt dus twee kanten op.

Boordevol verhalen

Elke organisatie zit boordevol, soms wat verscholen verhalen. Een van de redenen waarom klanten zich soms vertwijfeld afvragen: ‘Maar wat hebben wij dan te vertellen? Wij hebben helemaal geen verhalen.’ De enige manier waarop je als bedrijf waarachtige en krachtig hiermee kan omgaan, is door het structureel aan te pakken. Ga niet alleen op zoek naar die verhalen rondom de publicatie van het jaarverslag, maar maak ze en publiceer ze als de kans zich voordoet.

Wil je hierover sparren of weten waar jouw verhalen zich schuilhouden? Neem dan contact op met onze chief storytellers Edsco de Heus en Dirk Jan Cock.