Iedereen aan de infographics!

Of het nu gaat om verzekeraars, scholen of gemeenten, iedereen gebruikt tegenwoordig infographics. Vormen infographics de heilige graal als het gaat om contentmarketing? Ze vormen in elk geval – mits goed ingezet – een steeds belangrijker onderdeel van uw verhaal.

Databerg temmen

Vanzelfsprekend is het u ook opgevallen: infographics zijn niet meer weg te denken in de dagelijkse communicatie. In de journalistiek, maar ook in het bedrijfsleven. Infographics zijn overigens niet nieuw. Welk jaarverslag is er niet verfraaid met taart- en stafdiagrammen met leuke kleurtjes? Maar het is inmiddels veel meer dan dat. Tijd voor een definitie (van Wikipedia):

De infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Binnen deze vormen wordt gebruikgemaakt van bijvoorbeeld fotografie, lijntekeningen, kleurcoderingen, teksten, cijfers, of een combinatie ervan. Alle elementen in die infographics geven informatie over actuele gebeurtenissen, of bevat een analyse van de gebeurtenissen of becommentarieert deze juist.

De belangrijkste vraag voor mij is: waarom zijn infographics juist nu zo hot? Allereerst is er de komst van Big Data. De wereld van het internet (internet of things) genereert onwaarschijnlijke hoeveelheden data die zonder grafische weergave veelal niet zijn te bevatten. Tegelijkertijd is er de zapcultuur, de consument wil razendsnel ter zake komen anders klikt of bladert hij door. Goede infographics maken in een oogopslag duidelijk wat er achter die bergen data schuilgaat; een goede manier om de databerg te temmen en de informatiebehoefte van de vluchtige consument te bevredigen.

Beeldcultuur domineert

Voor het bedrijfsleven en non-profit organisaties is er nog een aanverwante reden voor de populariteit van infographics. Tal van organisaties worden elk jaar complexer. De opbouw van de organisatie, de dienstverlening zelf, de schaalgrootte….al die factoren zorgen ervoor dat de klant en de medewerker soms de grip verliezen. Ga je het allemaal beschrijven in een verhaal? Dan haken mensen snel af (beeldcultuur, zappen). Klanten willen zich wel verdiepen, maar niet te lang. Het moet nu én snel duidelijk worden gemaakt. De infographic biedt uitkomst.

Infographics delen

Maak voor ons eens een infographic! Tuurlijk, geen probleem. Alleen is de vraag: wat wil je overbrengen, hoe zit dat in elkaar, met welke accenten. Een goede infographic ziet er goed uit, past in je huisstijl en vertelt in een blik je verhaal. Maar daaraan vooraf gaat het echte werk. Wat moet de klant bijvoorbeeld precies doen of begrijpen en hoe wil je dat overbrengen? En hoe onderscheidt zich dat van de concurrent? Een belangrijk voordeel van infographics is dat ze tegenwoordig makkelijk deelbaar zijn via socials. Als we voor een verzekeraar in beeld brengen hoeveel mensen in Nederland een te lage inboedelverzekering hebben, dan is zo’n infographic interessant voor veel meer mensen dan alleen de klant. Maak het deelbaar en je infographic (en dus je merk) reist de wereld rond – contentmarketing in optima forma!

Voorbeeld van een infographic over de ontwikkeling van e-books

Nieuwe communicatiemix

Er zijn vrijwel geen onderwerpen uitgesloten als het gaat om infographics. Mocht u hiermee aan de slag willen, dan is het zaak om het grondig aan te pakken. Het moet, net zoals u andere uitingen, deel gaan uitmaken van uw communicatiemix. Intern en extern. Wat het allemaal oplevert? Veel! U wordt beter begrepen, u begrijpt uzelf beter, uw merk communiceert sterker. Kortom, u moet ook aan de infographics!