/

Kiest u de optimale middelenmix?

Elke organisatie wil top of mind zijn bij de belangrijkste stakeholders. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Het is evident dat je hierbij optimaal gebruik moet maken van de contactmomenten. Maar wat werkt het beste voor jouw organisatie?

Investeer verstandig

Als organisatie wil je het optimale rendement op de inzet van je communicatie. Je hebt echter geen onbeperkt budget, je moet keuzes maken. Waarin investeer je en waarin niet. Een goede prioritering en afstemming van de middelen vergroot de effectiviteit van de communicatie. Dus, welke mix van middelen sorteert het meeste effect? Vreemd genoeg nemen organisaties maar zelden het totaal aan communicatiemiddelen dat ze inzetten onder de loep. Hooguit als er de noodzaak wordt gevoeld onder druk van veranderingen, bijvoorbeeld bij kleinere budgetten of de introductie van de nieuwe huisstijl. En dat is een gemiste kans.

Kies voor optimaal rendement

Periodiek kijken of de juiste middelenmix wordt ingezet, is verstandig. Want concurrenten veranderen, gewoontes en (media)voorkeuren van klanten veranderen en de mogelijkheden van met name interactieve en sociale media worden vaak maar beperkt of in het geheel niet benut. En als 80% van je zichtbaarheid wordt bepaald door 20% van je middelen, dan kun je maar beter de juiste 20% prioriteit geven.

Waar vraag en aanbod samen komen

De ideale middelenmix is voor elke organisatie anders, de aanpak om er toe te komen echter niet. Enerzijds zoek je aansluiting op de behoeften en de verwachtingen van je doelgroep en anderzijds op de ambities en organisatiedoelstellingen van je eigen organisatie. Klinkt vanzelfsprekend, maar we zien nog te vaak dat het niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Te vaak zetten bedrijven middelen in die niet optimaal zijn, of worden de verkeerde argumenten gebruikt.

Stappenplan

Wil je aan de slag met een goede middelenmix? Met het doorlopen van de onderstaande stappen, kun je goed beargumenteerd keuzes maken voor de beste middelen voor jouw organisatie:

  • Definieer je communicatiedoelgroepen
  • Bepaal de (communicatie)behoefte van deze doelgroepen
  • Definieer wat jouw organisatie bij deze doelgroepen wil bereiken
  • Analyseer de bestaande contactmomenten met deze doelgroepen
  • Bepaal of er mogelijk andere contactmomenten kunnen worden gecreëerd
  • Maak een overzicht van je huidige middelenmix en probeer per middel de effectiviteit te bepalen

Bepaal vervolgens de inzet van je middelenmix aan de hand van de behoefte en contactmomenten van je doelgroep. Investeer vooral in de middelen die het meeste effect sorteren.