Kijk in de ziel van een professional

Echte gesprekken met professionals, daar kijken medewerkers en klanten graag naar. Maar waarom maken zoveel bedrijven dan zielloze video-interviews? Een verhaal over durf en goede vragen.

‘Kijken in de ziel’ is een bekroonde interviewserie op tv van Coen Verbraak. Hij interviewt al jarenlang mensen van diverse beroepsgroepen: ondernemers, journalisten, rechters of psychologen. De interviews van zo’n drie uur snoeit hij terug tot uiterst compacte, thematische gespreken waarbij in een uitzending meerdere professionals uit een beroepsgroep aan het woord komen. Het resultaat: je zit als kijker drie kwartier aan het scherm gekluisterd. Je wordt meegezogen in de diepste zielenroerselen van professionals.

Waarom werkt dit?

Meester-interviewer Verbraak maakt slim gebruik van alle voordelen die video-interviews bieden. Dankzij de montage – het knippen en plakken – komen de beste en meest prikkelende antwoorden in beeld en verdwijnen alle nietszeggende antwoorden in de digitale vuilnisbak. Er ontstaat een slim gemonteerd geheel waarbij elke zin waardevol is. Iets wat in echte gesprekken natuurlijk maar zelden gebeurt. Het zijn interviews die aankomen, waar je als kijker voelt dat de interviewer en geïnterviewde met elkaar in gesprek zijn. Het zijn professionals van vlees en bloed die vol emotie reflecteren over hun vak en over hun eigen gevoelens. Net zo belangrijk natuurlijk: Verbraak weet hoe hij een goed gesprek moet voeren, heeft de persoonlijkheid om zelf een zichtbare rol te spelen en vraagt door waar nodig.

Spraakmakend

Verbraak laat zien dat het interview nog altijd een van de meest spannende en boeiende journalistieke middelen is. Terwijl elders op tv en online interviews zijn verworden tot het uitwisselen van voorgeproduceerde standpunten. Zeker als het gaat om interviews die bedrijven of organisaties de wereld in gooien. Mogelijk is er ooit een goed interview gehouden, maar in de edit blijft een vlak en supercommercieel residu over. Twijfels, grapjes, pittige statements of discussie, het is allemaal op de snijtafel verdwenen. Wat de kijker ziet is een soort propagandafilmpje met als gevolg dat kijkers na een paar minuten wegklikken; niks is immers vervelender dan kijken naar toneelstukjes door matige acteurs.

Zielloze gesprekken

Waarom gebeurt dit bij bedrijfsinterviews? Niet verrassend, pr-overwegingen. Natuurlijk is het logisch om al te emotionele uitspraken die niet passen in het bedrijfsbelang of contentmanagement strategie eruit te halen. Maar door alles onder een vergrootglas te leggen, is de kans groot dat de essentie van het gesprek verdwijnt. Hoe voorkom je dit? Durf! Daar begint het mee. Begrijp dat je publiek (klanten, collega’s, andere stakeholders) onherroepelijk afhaken bij een vlak gesprek. Maak goede afspraken over de scope van het gesprek. Voorkom bijvoorbeeld dat een topman alleen maar praat over de nieuwe collectie of de nieuwe fabriek. Oneindig veel interessanter is om het te hebben over de beantwoording van de ‘waarom-vraag’. Juist bij de waarom-vraag komen drijfveren aan bod. Waarom een fusie? Waarom komt er een nieuwe vorm van beoordelen? Waarom breidt een bedrijf uit? Dat zijn de vragen waarop een topman antwoord moet en kan geven. Hierover kan hij vrijuit – en met de juiste interviewer – ook met passie praten. Interviewer Ischa Meijer zorgde er vroeger altijd voor dat de waarom-vraag voorbij kwam. Why!

Kies voor video

Inmiddels kunnen vrijwel alle devices – van smartphone tot pc – videocontent aan. Dus ook op dat vlak zijn er vrijwel geen beperkingen. Vijf voordelen op een rij van het zakelijke video-interview:

  1. De kijker ziet echte uitspraken van een professional, geen doorwrochte tekst waar alle jeu uit is verdwenen.
  2. De kijker kan het interview bekijken wanneer het hem of haar uitkomt: tijdens werktijd, op z’n smartphone of op z’n iPad thuis op de bank.
  3. Dankzij een slimme montage van het interview haal je alle nietszeggende en saaie antwoorden uit het interview.
  4. Dankzij diezelfde montage houdt het interview vaart.
  5. Alle kansen om met het interview snel veel stakeholders te bereiken.

Voorbeeld: Stel dat je een manager interviewt over de uitbreiding naar India. Het is een interview dat in eerste instantie bedoeld is voor de medewerkers. Maar juist dankzij de goede kwaliteit van het gesprek kan de video ook moeiteloos naar ‘buiten’. Dus misschien is dan publicatie van de video op Linkedin waardevol of als onderdeel van de reguliere nieuwsbrief. Een tweede edit van het interview zorgt ervoor dat ‘intern gedoe’ eruit wordt gehaald. Dus met een video-interview kun je vrij snel ook nog een keer een goed en onverwachts bereik scoren – en ja, video wordt veel sneller open geklikt dan reguliere content. Keerzijde: kijkers haken ook razendsnel af als het niet boeit…