Welke social media passen bij jouw bedrijf?

Facebook, Twitter, LinkedIn, maar ook Instagram en Pinterest… Wil je een zakelijke account beginnen, maar weet je niet welke social media het beste passen bij jouw business? Geen paniek, gewoon verder lezen.

‘We willen graag actief zijn op social media.’ Dat is net zoiets als op vakantie willen in Azië. Het is misschien wel één continent, maar met een hoop verschillende landen. En die landen hebben allemaal een eigen cultuur. Afhankelijk van je vakantiewensen zullen sommige landen beter geschikt zijn dan andere landen. En ál die landen in dezelfde vakantie langsgaan, is ook geen goed idee. Dan versnippert je aandacht; je krijgt nergens een goed beeld van. Los van je budget nog, natuurlijk.

Alle socialmediakanalen hebben een eigen insteek en doelgroep. Wil je als onderneming ‘succesvol aanwezig zijn op social media’, dan moet je weten welk platform het beste aansluit bij je wensen en klanten. Bij je huidige contentstrategie. En bij hoeveel tijd en geld je in die social media wilt investeren. Je digitale aanwezigheid moet geen doel zijn, maar een middel om je doelen te bereiken. Bij deze daarom een eenvoudige rundown van vijf grote socialmediaplatforms in Nederland, met uitleg over de bijbehorende doelgroepen en kansen voor ondernemingen!

1. Facebook

Gebruikers Met wereldwijd zo’n 1.500.000.000 gebruikers (in Nederland 9,4 miljoen, waarvan dagelijks 6,6 miljoen actief) is Facebook de Goliath van social media.
Demografie Praktisch íedereen zit tegenwoordig op Facebook (anders mis je de helft van de verjaardagen in je netwerk). En dat is mooi voor bedrijven. Want inmiddels zit dus haast elke doelgroep op dit netwerk. Handig!
Past Facebook bij jouw onderneming? Ja. Je doelgroep is hier sowieso aanwezig en Facebook heeft een lage instapdrempel; wie wil beginnen met social media, kan hier dus eigenlijk altijd veilig starten. Voor bedrijven die succesvol meerdere socialmediakanalen runnen, geldt ook vaak dat 80% van hun aandacht daarbij naar Facebook gaat. Mét aantoonbare ROI. Go for it, dus .
Ideaal gebruik Minimaal 2-3 berichten per week. Interactie op een persoonlijk niveau met je doelgroep. Niet alleen ‘zenden’ en hard inzetten op marketing dus, maar actief de dialoog aangaan. Perfect voor het vergroten van naamsbekendheid en het creëren van een band met jouw fans.
Nadelen Het grootste nadeel komt overeen met het grootste voordeel: iedereen zit op Facebook. Je concurrenten dus ook. Denk daarom goed na over de juiste aanpak van je zakelijke account.
Voorbeeld Twitter bericht Bright

2. Twitter

Gebruikers 288 miljoen users wereldwijd, waarvan 2,8 in Nederland. En er loggen dagelijks 1 miljoen Nederlanders op in.
Demografie Op Twitter zitten íets meer mannen dan vrouwen, en voornamelijk veel mensen tussen de 18 en 30. De bevolkingslaag tussen de 30 en de 55 is ook nog goed vertegenwoordigd. Relatief veel hoogopgeleiden.
Past Twitter bij jouw onderneming? Deelt je organisatie veel nieuws, of veel inhoudelijk interessante updates? Journalistiek, communicatie, marketing… Door de korte vorm en hoge frequentie van tweets leent het platform zich perfect voor het delen van informatie. Nieuwe technologieën, onderzoeken. Of het vragen óm informatie, bijvoorbeeld aan een klantenservice.
Ideaal gebruik 2-5 keer per dag een tweet met relevantie informatie voor je doelgroep. Een nieuwsbericht over medisch onderzoek. De link naar je nieuwe blog. Berichtjes die inhaken op actualiteiten. Niet meer dan 2 hashtags (#) per bericht.
Nadelen Er past maar weinig informatie in berichtjes van 140 tekens. Verder krijgen twittergebruikers zo veel berichten binnen, dat de kans groot is dat ze je berichten vaak niet zien. Het aantal Nederlandse gebruikers – vooral jongeren – daalt de laatste twee jaar opvallend hard.

3. LinkedIn

Gebruikers Het meest ‘serieuze’ netwerk uit deze lijst, volledig gericht op professionals. Wereldwijd zo’n 360 miljoen users, in Nederland al 3,8 (waarvan dagelijks 0,4 miljoen).
Demografie Minder jongeren – logisch, want die zijn nog niet zo bezig met de arbeidsmarkt. Vooral dus veel werkenden en werkzoekenden tussen de 30 en 65.
Past LinkedIn bij jouw onderneming? Een platform vol werkgevers en werknemers: LinkedIn is een volwassen netwerk, met enkel berichten en blogs die relevant zijn voor bepaalde sectoren van de arbeidsmarkt. Heb je een B2B-onderneming? Dan wil je hier aanwezig zijn.
Ideaal gebruik 3-5 posts per week. Daarin kun je laten zien wat je onderneming bereikt bínnen of doet vóór de branche. Ga netwerken opbouwen met de juiste professionals en zo leads genereren. En volg ook LinkedIn-groepen die qua onderwerpen aansluiten bij je onderneming; zo zie je meteen wat de concurrent doet of weet, en kun je daarop inspelen.
Nadelen LinkedIn-gebruikers lezen en reageren niet zo actief als bijvoorbeeld Facebook-gebruikers. Wil je een goede naam en reputatie opbouwen of versterken via LinkedIn, dan kost het verzamelen en enthousiasmeren van volgers dus best even tijd. Laat daarom bijvoorbeeld LinkedIn-ambassadeurs binnen je bedrijf ook vast relevante berichten plaatsen in hun netwerk en groepen.
Voorbeeld Instagram-bericht Philips

4. Instagram

Gebruikers Meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd die samen dagelijks ruim 60 miljoen foto’s delen. In Nederland zijn er totaal 1,8 miljoen gebruikers waarvan 770.000 dagelijks. Het platform groeit snel, vooral onder jongeren.
Demografie 47% van alle studenten en scholieren gebruikt Instagram. Het gros van de gebruikers zit sowieso onder de 35 jaar.
Past Instagram bij jouw onderneming? Mode, sport, eten, natuur… Instagram is een platform voor foto’s. En nog meer foto’s. Als je een goede fotograaf in dienst hebt en je op een jongere doelgroep mikt, valt er op dit platform nog veel winst te behalen.
Ideaal gebruik Zo’n 7 berichten per week, en niet meer dan twee keer per dag. Mooie, bijzondere, grappige foto’s met de juiste slimme hashtags. Haak in op actuele evenementen en trends, vraag actief de doelgroep om reacties. Maak ze nieuwsgierig. Ga je bijvoorbeeld een nieuwe kledinglijn lanceren, dan plaats je eerst een foto van een printje. Zo kunnen fans gaan raden en foto’s van hun eigen favoriete kleding delen. Eventueel in wedstrijdvorm. Ga voor het groepsgevoel, niet eenrichtingsverkeer.
Nadelen Instagram hoort bij jongeren. En die hebben snel hun oordeel klaar. Gebruik je dus als bedrijf de verkeerde toon, laat je zien dat je je doelgroep niet begrijpt of zet je te veel in op ‘droge’ marketing, dan kan dit je reputatie beschadigen. Opeens minder vaak gaan posten zorgt ook snel voor minder volgers.

5. Pinterest

Gebruikers Al 1,6 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 261.000 dagelijks inloggen. Wereldwijd is het aantal users ongeveer 73 miljoen.
Demografie Het merendeel van alle Pinterest-gebruikers is vrouw, in Nederland ruim 80%. Verder is het ook een vrij ‘jong’ platform.
Past Pinterest bij jouw onderneming? Pinterest bestaat voor visuele content, maar in tegenstelling tot Instagram kun je hier veel meer kwijt dan foto’s. Pinterest is een soort catalogus vol inspirerende afbeeldingen, artikelen en links over een bepaald onderwerp: muffins, bruidsjurken, behang, tuinmeubelen, etc. Verkoop je meerdere soorten producten, dan kun je meerdere ‘boards’ ontwikkelen waarop je afbeeldingen prikt, om zo verschillende doelgroepen te bedienen. Over het algemeen past Pinterest niet goed bij B2B of de verkoop van services/diensten, maar wel bij (visueel aantrekkelijke) productverkoop, fashion en bijvoorbeeld horeca.
Ideaal gebruik Voor een succesvolle start op Pinterest moet je dagelijks actief zijn op je account en idealiter meerdere keren per dag relevante content ‘pinnen’. En dan niet alleen van je eigen bedrijf, maar ook van anderen op dat gebied. Zo maak je persoonlijke inspiratieboards en vorm je als het ware de visuele stem van je bedrijf.
Nadelen Wees secuur met ‘repins’, het opnieuw pinnen van andermans werk. Fouten kunnen zorgen voor copyrightproblemen. Het platform kost sowieso veel tijd; je moet mooie, relevante content verzamelen van je eigen bedrijf maar ook van externe bronnen, plus op de hoogte blijven van de laatste trends.
Voorbeeld Tumblr-bericht Burger King

6. Tumblr (Ha, bonus!)

Gebruikers Het microblogplatform Tumblr is in Nederland nog relatief onbekend, maar het gebruik wordt bij jongeren steeds populairder. Momenteel zijn er 300.00 Nederlandse accounts, waarvan er dagelijks 125.000 actief zijn, los van de gemiddeld 800.000 Nederlanders die de site maandelijks bezoeken. (Wereldwijd heeft Tumblr 420 miljoen users.)
Demografie Tumblr is jong! Ruim de helft van de gebruikers is onder de 20 (met ongeveer evenveel mannen als vrouwen).
Past Tumblr bij jouw onderneming? Maakt je bedrijf aantrekkelijke visuele content, of kun je visuele content delen die gerelateerd is aan je bedrijf? Heb je een socialmediamanager die ‘internettaal’ spreekt en weet wat leeft bij jongeren? Is je doelgroep jong en overwoog je toch al Instagram of Pinterest? Denk dan serieus na over Tumblr. Van alle hier besproken platforms heeft Tumblr wel de grootste instapdrempel. Gebruikers vormen hier opvallend hechte netwerken en hanteren jong, trendgevoelig taalgebruik. Maar fans op Tumblr zijn meteen écht trouwe fans. Met veel meer interactie op Facebook of Twitter (via ‘notes’)!
Ideaal gebruik Tumblr is in de ideale mix tussen blog en social media, met snel veel content. Fantastisch voor je SEO! Gebruikers kunnen je blogs ‘rebloggen’, en zo je naamsbekendheid snel verhogen. Vergeet niet je taalgebruik aan te passen aan de Tumblr-communities die je wilt aantrekken. Post 5-10 keer per dag relevante content. Zet daarbij vooral in op sfeer, persoonlijk contact en humor, niet op harde marketing. Daar is Tumblr niet van gediend. Bouw aan een eigen community en ontwikkel zo een band tussen merk en doelgroep. De ROI is zeker de moeite waard!
Nadelen Het grootste nadeel is tijdsinvestering. Wie niet dagelijks veel posts kan plaatsen (of de postfrequentie consequent vol kan houden), moet niet beginnen aan Tumblr. Net als bedrijven die (nog) niet de taal spreken van hun jonge doelgroep.