Customer journey

De customer journey. Iedereen is er mee bezig. Maar wat kan je er eigenlijk mee? En waarom zou je het willen? Het belangrijkste aan de customer journey is dat je écht in de huid van je klant kruipt. En dat levert veel op.

Anne-Fleur de Vries

Sr. Communicatieadviseur a.i. - WSP Haaglanden

Smidswater is analytisch sterk en een prettige gesprekspartner. Voor de uitvoering van werkgeverscommunicatie hebben we een geweldige campagne gevoerd waarbij we werkgevers intrinsiek konden motiveren. Ook in merkpositionering is ze een fijne communicatiepartner met verstand van zaken!

Joost Schriever

Global Director Marketing - Randstad

Smidswater heeft een prestatie van formaat geleverd! In korte tijd hebben ze honderden ontwerpen gemaakt die we hebben gebruikt voor de internationale uitrol van onze nieuwe huisstijl. Deze succesvolle samenwerking zullen wij voortvarend voortzetten. Buitengewoon professioneel en plezierig!

Breng jouw merk tot leven!

In de communicatie wil je impact maken op álle brand touchpoints. Jouw merk, of beter gezegd het DNA van jouw merk, moet gaan leven in alle middelen en kanalen waarmee de doelgroep met de organisatie in contact komt. Voor een optimale klantreis weet je dan ook precies waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. We maken hier altijd een customer journey voor waarin we de belangrijkste persona’s en hun klantreizen definiëren.

 

Een customer journey maken

Het juiste startpunt vinden is essentieel bij het in kaart brengen van een customer journey. Begin je bijvoorbeeld per ongeluk in het midden, dan mis je belangrijke touchpoints waarop je jouw potentiële klant had kunnen bereiken. Maar hoe vind je dat startpunt? Daar kunnen wij je als gecertificeerde customer journey adviseurs bij helpen. Aan de hand van customer insights bepalen we de belangrijkste persona’s voor jouw merk en tekenen de klantreis die zij afleggen uit.

De ene klant is de ander niet. Hierdoor komt het regelmatig voor dat er niet eén, maar meerdere customer journey’s te bepalen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de leverancier en de klant, de trouwe koper en de koopjesjager of de sollicitant en de potentiële werkgever. Iedere doelgroep legt zijn eigen weg af en maakt hierbij gebruik van meerdere middelen. De mix tussen deze middelen en de brand touchpoints vormen de basis van jouw (online)marketingstrategie.

Klantbeleving optimaliseren

Alle touchpoints of communicatiemomenten dragen bij aan de interactie die de doelgroep heeft met jouw merk. Je wilt dus dat die klantreis dik in orde is. Met als resultaat: een positiever imago én meer (tevreden) klanten. Als je precies weet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, kan je stap voor stap de klantbeleving optimaliseren. Niet alleen in communicatie, maar ook op informatie, content of zelfs bedrijfsprocessen.

Paulien Morsch

Adviseur, onderzoeker

Neem contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Cases

Herpositionering Delftse Poort in Rotterdam

CBRE Global Investors

Nieuwe merkverschijning Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers

Internationale uitrol nieuwe huisstijl

Randstad

Branded interieur voor Europa’s grootste haven

Port of Rotterdam

Van Centraal Boekhuis naar logistiek expert

CB

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Paulien Morsch.