2. Identiteitspositionering
Ons model maakt tevens duidelijk hoe de gewenste merkidentiteit staat in relatie tot de gewenste merkpositionering. De why, how, what, kern- en merkwaarden en merkcompetenties worden in deze fase bepaald en geanalyseerd.
3. Merkstrategische positionering
De volgende stap is vaststellen welk merktype het beste aansluit bij de identiteit van jouw organisatie en de motivatie van klanten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat merken met archetypische karaktertrekken gemakkelijker worden herkend. Ook verkennen we in deze fase de wenselijkheid van de toevoeging van nieuwe producten en diensten aan het merk.
4. Conceptuele positionering
Vanuit de verzamelde bouwstenen komt ons creatieve team tot een conceptuele vertaling. De conceptuele merkpositionering is geen artistiek incident; het is de vertaling van de positionering naar een merkconcept waarin de strategische bouwstenen als een logo, merknaam, typografie, kleur en een eventueel motto terugkomen.
5. Communicatieve positionering
Waar komt de klant jouw merk op zijn klantreis tegen en hoe uit jouw merk zich op die punten? De merkbeleving moet op al die punten hetzelfde zijn en functioneel.