Positioneringsstrategie

Je positioneringsstrategie is de basis waarop jouw merk en communicatie rust. Het is de manier waarop jouw merk een plek verovert in het hoofd van de klant.

Vincent van den Putten

Asset Manager - CBRE Global Investors

Voor Delftse Poort heeft Smidswater ons geadviseerd bij de positionering, branding en uitwerking van de benodigde middelenmix met een pro-actief, kritisch en hardwerkend team. Een hele prettige samenwerking waarbij alle expertisegebieden van Smidswater hebben bijgedragen aan de herontwikkeling van Delftse Poort.

Anne-Fleur de Vries

Sr. Communicatieadviseur a.i. - WSP Haaglanden

Smidswater is analytisch sterk en een prettige gesprekspartner. Voor de uitvoering van werkgeverscommunicatie hebben we een geweldige campagne gevoerd waarbij we werkgevers intrinsiek konden motiveren. Ook in merkpositionering is ze een fijne communicatiepartner met verstand van zaken!

Joost Schriever

Global Director Marketing - Randstad

Smidswater heeft een prestatie van formaat geleverd! In korte tijd hebben ze honderden ontwerpen gemaakt die we hebben gebruikt voor de internationale uitrol van onze nieuwe huisstijl. Deze succesvolle samenwerking zullen wij voortvarend voortzetten. Buitengewoon professioneel en plezierig!

Wie wil je zijn?

Hoe merken en organisaties zichzelf neerzetten, bepaalt hoe (potentiële) klanten handelen en denken. Een bankrekening openen? Dan denken veel mensen bijvoorbeeld eerst aan ING of de Rabobank. Als mensen trek hebben in cola, vragen ze dan om een Coca Cola of juist een Pepsi? Je kunt het beeld dat men van jouw bedrijf heeft bewust en onbewust beïnvloeden. Hoe bewuster je op het gewenste beeld stuurt, hoe succesvoller jouw organisatie is.

Een sterke merkpositionering is essentieel voor elke succesvolle organisatie. En om een sterk merk neer te zetten, heb je een sterke positioneringsstrategie nodig. Dit kan op verschillende manieren vormgegeven worden:

1. Strategische positionering

Welke positie neemt jouw organisatie nu in binnen jouw markt? Jouw huidige positionering kan belangrijke inzichten geven in de toekomstige merkpositionering. Wij nemen het huidige en het toekomstperspectief van de toegevoegde waarde van jouw organisatie, merk en diensten onder de loep. Met een door ons gecreëerd model komen we snel tot heldere en praktische besluitvorming.

2. Identiteitspositionering

Ons model maakt tevens duidelijk hoe de gewenste merkidentiteit staat in relatie tot de gewenste merkpositionering. De why, how, what, kern- en merkwaarden en merkcompetenties worden in deze fase bepaald en geanalyseerd.

3. Merkstrategische positionering

De volgende stap is vaststellen welk merktype het beste aansluit bij de identiteit van jouw organisatie en de motivatie van klanten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat merken met archetypische karaktertrekken gemakkelijker worden herkend. Ook verkennen we in deze fase de wenselijkheid van de toevoeging van nieuwe producten en diensten aan het merk.

4. Conceptuele positionering

Vanuit de verzamelde bouwstenen komt ons creatieve team tot een conceptuele vertaling. De conceptuele merkpositionering is geen artistiek incident; het is de vertaling van de positionering naar een merkconcept waarin de strategische bouwstenen als een logo, merknaam, typografie, kleur en een eventueel motto terugkomen.

5. Communicatieve positionering

Waar komt de klant jouw merk op zijn klantreis tegen en hoe uit jouw merk zich op die punten? De merkbeleving moet op al die punten hetzelfde zijn en functioneel.

Unieke en consistente positionering

Een goede positioneringsstrategie is van belang bij het creëren van een onderscheidend en succesvol merk in het hoofd van jouw klanten. Het zorgt voor langetermijnsuccessen en een echte verbinding met jouw klanten.

Paulien Morsch

Adviseur, onderzoeker

Neem contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Whitepaper

Wil je meer weten over positioneringsstrategieën? Download onze whitepaper!

Cases

Branded interieur voor Europa’s grootste haven

Port of Rotterdam

Campagne rondom inclusief werkgeven

WSP Haaglanden

Campagne voor personeelswerving Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam

Den Haag staat op tegen eenzaamheid

Gemeente Den Haag

Herpositionering Delftse Poort in Rotterdam

CBRE Global Investors

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Paulien Morsch.