Iconisch gebouw Delftse Poort: van leegstand naar showcase

CBRE Global Investors creëert meerwaarde door herontwikkeling van hun vastgoed. Smidswater helpt daar invulling aan geven met als uitgangspunt dat je niet zomaar een ruimte huurt, maar een beleving. Dat de sfeer in het gebouw perfect klopt en alles zo goed is geregeld dat je er als huurder niet meer weg wil.

De pilot hiervoor was het UP Office Building in Amsterdam, waar een start werd gemaakt met community management en wij het loyaliteitsconcept Socialclub introduceerden.

Strak, maar kil

Van buiten een prachtige gevel die de lucht reflecteert, maar die Delftse Poort een gesloten en intieme uitstraling geeft. Van binnen mooi ingericht, maar kil door gebruik van koude materialen als zwart graniet.

De doodse plint doet niets om bezoekers het gebouw in te trekken. Daarbij is de hal het grootste probleem, want ook daar gebeurt niets. Door parkeerlagen op verdieping 1 en 2 moet je met de roltrap helemaal naar de 3de verdieping voor menselijk contact. Pas daar vind je de receptie, het restaurant, flexplekken en een bar. Je komt dus een leeg gebouw binnen, dat totaal niet uitnodigt en geen warmte uitstraalt. Dit kan beter!

Generatie Y

Naast Delftse Poort bevindt zich het NN-café en dat zit juist helemaal vol met de doelgroep die we willen aantrekken: generatie Y. De young professionals van nu. Hier zie je terug wat deze generatie wil. Geen strakke corporate omgeving, maar warmte en gezelligheid.

Goede voorzieningen zoals overal aansluitingen voor laptops, een kopieerapparaat, lekkere koffie. Het is duidelijk welke transitie moet gaan plaatsvinden. Van zakelijk en op status gericht naar creatief en met oog voor verbinding. Vanuit deze nieuwe positionering hebben we een concept ontwikkeld, voor zowel de communicatiemiddelen als de inrichting.

Meerjarenstrategie

Voor de implementatie is een meerjarenstrategie uitgezet, wat noodzakelijk is voor zo’n omvangrijk en tijdrovend project. De hal bijvoorbeeld, is in twee jaar tijd helemaal verbouwd. In de tussentijd hebben we hier een klein paviljoen ingericht met fotografie en dit al helemaal aangekleed qua interieur en sfeer.

Het was een manier om mensen mee te nemen in het toekomstige resultaat. Om potentiële huurders te laten zien hoe fijn ze hier kunnen zitten met hun bedrijf.

Nadat we het interieur en de aankleding van alle gemeenschappelijke ruimtes van het gebouw hadden aangepakt, bogen we ons over de signing en de visuals in het trappenhuis. Denk aan narrowcasting schermen, die tonen welke bedrijven er zitten, maar ook vertrektijden van het OV laten zien en andere relevante info. Het design daarvan is helemaal af en de schermen hangen inmiddels.

Paradepaardje

Na 2,5 jaar verbouwen zien we echt een andere sfeer in het gebouw. Heel veel dingen uit het oorspronkelijke concept zijn daadwerkelijk gerealiseerd, ook op het gebied van licht en events die de hal tot leven brengen, zoals de steeds wisselende kunsttentoonstellingen.

Daardoor is Delftse Poort veel levendiger en gezelliger geworden. Het is nu echt een gebouw in beweging.

Er wordt veel georganiseerd voor de huurders, er is meer groen, zelfs kleine kassen. Door de succesvolle samenwerking met CBRE en hun vermogen om over langere tijd vast te houden aan het oorspronkelijke concept is nu al 75% verhuurd!

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Paulus Nabbe.