Crisiscommunicatie tijdens corona

Zelfst. naamw. (v.) - het verzamelen, verwerken en verspreiden van informatie die van belang is om een crisissituatie aan te pakken.

Anne-Fleur de Vries

Sr. Communicatieadviseur a.i. - WSP Haaglanden

Smidswater is analytisch sterk en een prettige gesprekspartner. Voor de uitvoering van werkgeverscommunicatie hebben we een geweldige campagne gevoerd waarbij we werkgevers intrinsiek konden motiveren. Ook in merkpositionering is ze een fijne communicatiepartner met verstand van zaken!

Vincent van den Putten

Asset Manager - CBRE Global Investors

Voor Delftse Poort heeft Smidswater ons geadviseerd bij de positionering, branding en uitwerking van de benodigde middelenmix met een pro-actief, kritisch en hardwerkend team. Een hele prettige samenwerking waarbij alle expertisegebieden van Smidswater hebben bijgedragen aan de herontwikkeling van Delftse Poort.

We leven op dit moment in bijzondere tijden. Een situatie zoals geen ander, met weinig tot geen voorbeelden uit het verleden. Bedrijven komen voor vele uitdagingen te staan. Niet alleen financieel, maar ook in de vorm van communicatie. Terwijl dit laatste juíst in tijden als deze van levensbelang is voor bedrijven. Want de bedrijven die je goed geïnformeerd hebben – die blijven bij je hangen.

 

Waarom crisiscommunicatie?

Bijzondere tijden vragen om een bijzondere vorm van communicatie. Men heeft vragen, veel vragen. En die vragen willen zij direct beantwoord krijgen. Dat is op mankracht alleen in de meeste gevallen niet haalbaar. Hierdoor blijft men (te lang) in het ongewisse, wat vaak een negatief gevoel oproept. Hoewel dit niet altijd te voorkomen valt, kan er met crisiscommunicatie wel zoveel mogelijk op worden ingespeeld. Door ervoor te zorgen dat men het antwoord op hun vraag zelf kan vinden in bijvoorbeeld een FAQ, infographic of met het behulp van een chatbot, verlicht je de druk op de klantenservice. Daarnaast heeft men dan het antwoord op hun vraag gekregen zonder een negatief gevoel te krijgen over de door jou geleverde service.

Zet dat ene stapje extra

Is jouw FAQ wel duidelijk genoeg? Zijn de antwoorden duidelijk en in een begrijpelijke taal geschreven? Is jouw FAQ wel gebruiksvriendelijk? Dit zijn een paar voorbeelden van vragen die je jezelf moet stellen als je naar jouw crisiscommunicatie kijkt. Dit zijn vragen waar onze copywriters en UX developers je uitstekend bij kunnen helpen. Wil je nog een stapje extra zetten? Maak dan gebruik van video-content! Hiermee kan je jouw boodschap op een persoonlijke wijze eenvoudig overbrengen.

Vergeet ook zeker niet om de middelen die je al hebt slim in te zetten. Denk o.a. aan het inzetten van social media als webcare-kanaal of het verspreiden van nieuwsbrieven onder je bestaande klanten. Volledig in lijn met jouw crisiscommunicatie natuurlijk.

Voorbeeld: duidelijke crisiscommunicatie tijdens coronatijd

Prijzen

Communicatieboost

Jouw communicatie up-to-date, makkelijk te vinden én goed te begrijpen – dat is de eerste stap van crisis-communicatie.

Met een communicatieboost zorgen wij ervoor dat de eerste stappen worden gezet.

Resultaat:
Quick-wins voor jouw crisiscommunicatie

v.a. €1600,-

uniek

Advanced crisiscommunicatie

Wij zorgen ervoor dat jouw communicatie gestroomlijnd wordt, zodat je jouw klanten op een cross-mediale wijze voorziet van de juiste informatie.

Samen met jou kijken we naar de beschikbare kanalen en welke we in deze situatie het beste kunnen inzetten.

Resultaat:
Een goede cross-mediale crisiscommunicatie

v.a. €80,- per uur

Maatwerk

Wordt jouw klantenservice overspoeld met vragen, maar heb je deze nog niet gebundeld? Of staat jouw crisiscommunicatie als een huis en wil je dit communiceren in een publiekscampagne?

Dankzij onze verschillende expertises kunnen wij een aanpak op maat aanbieden.

Resultaat:
Een aanpak die bij jouw bedrijf past

Prijs op aanvraag

Whitepaper

Scherp blijven in crisistijd


In dit whitepaper leer je over de meerwaarde van
een FAQ-pagina, chatbot, explainer video en meer.

Cases

Den Haag staat op tegen eenzaamheid

Gemeente Den Haag

Campagne rondom inclusief werkgeven

WSP Haaglanden

Contentcreatie met Amsterdam &Co

Amsterdam &Co

Campagne over een gevoelig onderwerp

CB's Hulpmiddel­bezorgd.nl

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Edsco de Heus.