Een nieuw fotografieconcept met ING als pionier

Fotografie ING - Smidswater

Mensen in staat stellen om vooruit te gaan in hun leven en in zaken, dat is de rol die ING wil vervullen. De bank wil klanten helpen om meer tijd over te houden voor zaken die voor hen belangrijk zijn. Dat moet ook terugkomen in de nieuwe fotografie van de bank. Evenals de volgende onderwerpen: lef, geloofwaardigheid en menselijke interactie. Smidswater beantwoordt deze vraag met een nieuwe aanpak waarbinnen de fotografen de vrije hand krijgen. Zo ontstaan er foto’s die menselijkheid, interactie, spontaniteit en lef uitstralen.

Mannen met kat Lachende mensen

Slices of life

De fotografen, Jeroen Dietz en Frank van Delft, krijgen meer vrijheid in de keuze van locatie en modellen. Ze brengen ‘echte’ mensen in beeld, geen gepolijste modellen. Bovendien zoeken ze meer aansluiting op het moment; het 100% stylen is daarmee voorbij. Dit zijn meer ‘slices of life’.
Laptop met dashboard

Beelden uit het echte leven

De fotografen selecteren hoofdrolspelers uit hun eigen netwerken: familie, vrienden, buren, mensen van kantoor of uit de kroeg. Ze worden gefotografeerd in hun eigen woon- of werkomgeving en kunnen daardoor echt zichzelf zijn. Het resultaat zijn foto’s uit het echte leven. Een leven dat volop in beweging is.

Folder pagina 1 Folder pagina 2

Art direction 2.0

Smidswater voert de art direction. Bij elke (korte) tussentijdse shoot bespreken en evalueren we meteen het resultaat. We laten de beelden aansluiten op de vastgestelde thema’s, bewaken het verhaal en zorgen dat de setting verrassend blijft.

Pareltjes uit de rand van de shoot

Hoe goed deze aanpak ook werkt, ook hier worden de pareltjes in de rafelrand van de shoot gemaakt. De zogenaamde “off moments”, vaak aan het einde van de sessie. Als niemand meer bewust bezig is met de shoot, en als er totale ontspanning is in de groep, dan worden er foto’s gemaakt die helemaal raak zijn. Die ook een beetje schuren, omdat ze net iets anders tonen dan de kijker verwacht.

Website op telefoon Website op telefoon

Een authentiek, puur gevoel

De shoots in nieuwe stijl leveren veel op: kwalitatief en kwantitatief. Vrijwel alle beelden hebben dat authentieke, pure gevoel waar we naar zochten. Zo’n 300 nieuwe foto’s staan nu in de beeldbank van ING. Ze worden voor allerlei doeleinden gebruikt (de website, socials, folders).

Voorbeeld 1 Voorbeeld 2
Voorbeeld 3 Voorbeeld 4

Meer weten?

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van (corporate) fotografie? Stel je vraag aan Paulus via paulus.nabbe@smidswater.nl.

Deel dit bericht:
Lees meer